İsmail Lütfi Çakan - Ana Hatlarıyla Hadis

Kitap hadis konusunda özet bilgiler veren ve hadis okuma ve okutma yöntemlerini anlatan bir içerikten oluşuyor.

İlk bölümde hadis, sünnet,vahiy gibi kavramlar tanımlanıp Hazreti Peygamber'in Kur'an'ın açıklayacısı olduğu söyleniyor.
Hadisle ilgili senet, metin, sahih, hasen, kudsi hadis, hadislerin sayısı gibi konularda bilgi veriliyor.
Uydurma hadislerden bahsedilip bunun gerçek amacının hadisin Müslüman toplumdaki yaptırım gücünden faydalanmak olduğu söyleniyor.
Hz. Ömer, Hz. Ebubekir ve ashabın genelinin Allah Resulu'ne yalan isnâd etme endişesiyle fazla hadis rivayet etmekten çekindiği anlatılıyor.
Daha sonra isnâd sistemi hakkında açıklamalar yapılıyor.
İslami ilimlerin hadisle ilişkileri hakkında bilgi aktarılıyor. Yine hadisle ilgili teknik bilgiler veriliyor.

İkinci bölümde hadisin tarihçesi anlatılıyor. Peygamber devri, hadislerin yazıya geçirilmeye başlaması, sahabe devri ve tabiîn devirleri sırasıyla anlatılıyor.
Kütüb-i Sitte ve müellifleri hakkında bilgi veriliyor. Kütüb-i Sitte müelliflerinin hiçbirinin herhangi bir mezhebin savunucusu olmadığı söyleniyor. Daha sonra farklı ilim adamlarının hadisle ilgili çalışmaları hakkında açıklamalar yapılıyor.
Türklerin hadis ilmine katkıları anlatılıp Buhari'nin Türk olduğu belirtiliyor.

Son bölümde hadisin dindeki yeri konu alınıyor. Hadisin hukuki ve ameli değeri hakkında değerlendirme yapılıyor. Âhâd hadis-mütevatir hadis farkı anlatılıyor. Zayıf hadisle amel edilip edilemeyeceği konusunda farklı görüşlere yer veriliyor.
Uydurma hadisler (mevzu hadis) konusu işleniyor. Siyasi çıkar sağlama, İslam düşmanlığı, İslam'a hizmet etme arzusu, şahsi çıkar sağlama gibi gerekçelerle hadis uydurulduğu anlatılıyor. Tasavvuf ehlinin de iyi niyetle bu yola başvurabildiği ve en tehlikeli uydurma faaliyetinin de bunlardan kaynaklandığı dile getiriliyor. Uydurma hadisi tanıma yöntemleri hakkında bilgi veriliyor.
Hadise karşı müsteşriklerin tenkitlerinden bahsediliyor.

Sonuc bölümünde hadislerin yeniden değerlendirilmesi ve insanların sünnetten faydalanmasının önünün açılması gerektiği görüşü dule getiriliyor. Bunun sünneti yaşanabilir bir yorumla topluma takdim etmeyle mümkün olduğunu belirtiyor.

Sonrasında ekler başlığıyla hadis okuma ve okutma yöntemleri ve hadis eğitimi alanlara yönelik akademik bilgiler sunan bir bölüme yer veriliyor.

Eser konu hakkında özet nilgiler veriyor. Hem hadis hakkında teknik bilgiler okuyucuya aktarılıyor hem hadisin dindeki yeri hakkında açıklamalar yapılıyor.
Kitabı okurken sık sık Osmanlıca kelimelere
rastlıyoruz.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bernard Lewis - Bir Ortadoğu Tarihçisinin Notları

İLBER ORTAYLI - MUSTAFA KEMAL ATATÜRK